Este unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale omenirii. Acesta este un turn cu structura metalica din capitala Frantei ce masoara 300 de metri inaltime. Dupa constructia sa acesta a
fost cea mai inalta constructie din lume timp de 42 de ani. Fiind detronat de cladirea turn Chrysler din orasul New York, S.U.A., in anul 1930.
Complexa structura metalica este opera marelui inginer francez Gustave Eiffel. Absolvent al celei mai prestigioase universitati de inginerie din Franta si anume Scoala Centrala
din Paris. Acesta incepe constructia monumentului in urma alegerii proiectului sau, proiect cu care a participat la un concurs organizat de primaria orasului Paris.
Proiectul turnului era unul mai vechi al lui Eiffel, conceput de doi ingineri ce lucrau pentru el - Maurice Koechlin si Emile Nougier. Insa acesta a fost abandonat pana in 1884
cand presedintele Frantei hotaraste ideea unui targ international, in 1889, pentru a celebra a 100-a aniversare a republicii. Dar nu gasea nimic special pentru aceast eveniment. Inginerul Eiffel profita
de ocazie si propune construirea unui turn simbol. Acesta cumpara brevetul de la cei doi ingineri ai sai si participa cu proiectul la concursul organizat de primarie. Dupa anuntarea
concursului au fost prezentate 107 proiecte, insa comisia trebuia sa aleaga unul singur, iar acesta este proiectul inginerului Eiffel. Proiectul acestuia prezenta o constructie metalica tip turn
ce masura 300 de metri inaltime, adica urma sa fie cea mai inalta constructie din lume la vremea aceea.
Dupa ce a fost ales proiectul, imediat au inceput negocierile pentru constructie. Eiffel obtine un contract cu primaria din care reiese constructia structurii in timp de doi ani
si jumatate, cu aproximativ 20% costuri suportate de bugetul primariei Parisului si exploatarea monumentului de catre inginer pe o perioada de 20 de ani.
Constructia turnului a inceput pe 22 ianuarie 1887, acesta era conceput ca un pilon de 300 de metrii avand ca baza a structurii patru coloane formate din grinzi de otel.
Coloanele pleca de la sol separat, formand 4 picioare de sustinere la baza, acestea apropiindu-se din ce in ce mai mult ajungand unite care varf.
La constructie au participat aproximativ 300 de muncitori, acestia avand ca sarcina principala unirea pieselor de otel cu ajutorul niturilor. Pentru intreaga structura s-au
folosit 18.038 de piese de otel unite cu ajutorul a aproape 3 milioane de nituri. Masiva constructie cu inaltimea de 300 de metrii cantareste aproximativ 10.000 de tone. Pentru
vopsirea turnului se folosesc, odata la 7 ani, peste 50 de tone de vopsea. Fiind o constructie suta la suta din otel, aceasta, in functie de temperatura atmosferica, isi schimba
inaltimea cu cativa centimetrii, datorita dilatarii si contractiei pieselor metalice din compozitia sa.
|