|
DISTRIBUITI ACEASTA PAGINA
|
|
|
Este un mijloc de punere la dispozitie a unor servicii si informatii din domeniul constructiilor.
|
|
Acasa » Blog › Gara Liege-Guillemins din Belgia
|
Gara Liege-Guillemins din Belgia
|
Gara Liege-Guillemins (Liege, Belgia)
|
Sursa: Metro Centric, prin Flickr.com, sub licenta: CC BY 2.0
|
Liege este un oras istoric al Belgiei situat pe raul Meuse. Acesta este locul de nastere al imparatului francilor Carol cel Mare si al marelui scriitor belgian Georges Simenon. Orasul se afla la intersectia unor importante retele de autostrazi ce leaga marile orase din vestul europei precum Paris, Amsterdam si Koln, ceea ce il face cel mai important centru economic al Valoniei - regiune din nord-vestul Europei si parte a statului federal Belgia.
Orasul Liege prezinta numeroase legaturi feroviare directe cu Europa de Vest, iar cele mai importante noduri de cale ferata sunt Gara Liege-Guillemins, Liege-Jonfosse si Liege-Palais. Cea mai cunoscuta dintre acestea, fiind si cea mai importanta dintre ele, este Gara Liege-Guillemins. Aceasta este cunoscuta atat prin importanta sa feroviara, oferind conexiuni directe la Frankfurt, Koln sau Paris, precum si pentru designul sau futurist, desprins parca din filmele science-fiction.
|
|
Imagine panoramica a orasului Liege ( + mareste imaginea ) Sursa: Jacques Renier, prin Wikimedia.org, sub licenta: CC BY-SA 2.5
|
Impresionanta si originala gara din Liege a fost deschisa publicului la 18 septembrie 2009 si este una din cele trei statii de cale ferata de mare viteza din Belgia.
Uimitoarea constructie este opera marelui arhitect si inginer spaniol Santiago Calatrava, cunoscut pe plan international pentru lucrarile inconfundabile ale stilului sau futurist. Calatrava a castigat o reputatie pentru abilitatea sa de a combina solutii avansate de inginerie cu decoratii vizuale dramatice in constructiile sale. In proiectele arhitecturale, Santiago Calatrava a folosit cunostintele sale de inginerie pentru a crea structuri inovatoare, de multe ori din beton armat si otel - cunostinte pe care le-a acumulat in timpul studiilor de inginerie structurala urmate in cadrul Institutului Federal Elvetian de Tehnologie din Zurich. Aceste studii ale ingineriei constructiilor au fost urmate la un an dupa ce a absolvit, in 1974, arhitectura la Universitatea Politehnica din Valencia, Spania.
|
|
Desigul interior al garii
|
Aceste cunostinte, precum si talentul sau remarcabil, au fost apreciate de catre Euro Liege TGV - companie specializata in studii tehnice si realizarea terminalelor de cale ferata, precum si dezvoltarea proprietatilor apartinand Cailor Ferate belgiene.
Santiago Calatrava a primit comisia din partea Euro Liege TGV pentru a proiecta noua gara Liege-Guillemins. Acesta avand o experienta in proiectarea unei astfel de lucrari, experienta acumulata in urma proiectarii Garii Oriente din Lisabona sau statia aerian-feroviara Lyon-Satolas din Franta.
Arhitectul spaniol a conceput gara ca un obiect de legatura intre doua zone distincte ale orasului Liege, zone ce anterior fusesera separate de sine de cale ferata. Pe partea de nord a garii este o zona urbana incadrata intr-o zona tipica a secolului al XIX-lea, in partea de sud a garii se afla o zona rezidentiala mai putin aglomerata. Santiago Calatrava a unit aceste doua zone cu designul sau printr-un terminal de 200 m construit simetric in jurul unei axe N-V - S-E. Acoperisul arcuit al terminalului se intinde peste cinci platforme de imbarcare a calatorilor si are o deschidere de 145 m.
|
|
Interiorul Garii Liege-Guillemins
|
Conceptul designului cladirii a fost transparenta si comunicarea cu orasul, stabilind o forma de interactiune cu acesta ce nu se potriveste cu nimic construit pana acum in acea zona. Transparenta este rezultata din bolta monumentala a acoperisului terminalului construit din sticla si sustinut pe grinzi metalice, care permite un sentiment de intrepatrundere intre gara si oras.
Gara Liege-Guillemins este prevazuta cu un pod adaptat la stilul arhitectural al cladirii ce leaga orasul de spatiile pe parcare.
Proiectul nu prezinta nici o fatada, in sens traditional, din moment ce interactiunea dintre interior si exterior este fara sudura. Acoperisul cladirii devenind fatada. Din orice unghi ai privii, senzatia de transparenta predomina foarte mult, astfel aruncand o privire de pe dealul Cointe, aflat in apropiere, se poate observa organizarea interioara a garii.
|
|
Tren in gara
|
In timpul constructiei, cadrul metalic al garii a trebuit a fi montat fara a deranja traficul feroviar, iar pentru aceasta s-a abordat o tehnica folosita la constructia de poduri, fara de care nu ar fi fost posibil una ca asta. Cadrele principale ale acoperisului au fost ansamblate intr-o zona departe de gara, iar in timpul noptii acestea erau ansamblate in grupuri de cate sase pe suporturile principale. Astfel a fost construita o suprafata de 33.000 m2 de acoperis din sticla. Suprafata totala a constructiei masurand 49.000 m2.
|
Bibliografie: | * www.visitbelgium.com/index.php/liege * www.britannica.com/biography/Santiago-Calatrava * www.eurogare.be/en/euro-liege-tgv.html * www.e-architect.co.uk/belgium/liege-guillemins-tgv-railway-station * pixabay.com/ro/photos/
|
|
|